Communicatie

Communicatie is er altijd en overal. De hele dag door communiceren we met elkaar: mondeling, schriftelijk of online. En of organisaties nu contact hebben met sollicitanten (arbeidsmarktcommunicatie), medewerkers (interne communicatie), inwoners (overheidscommunicatie) of andere stakeholders; zij kunnen niet zonder goede communicatie. Sterker nog: communicatie vormt het cement van een bedrijf. En met goede, duidelijke en tijdige communicatie worden veel misverstanden en onduidelijkheden voorkomen.

De afgelopen jaren heb ik ervaring opgedaan met alle facetten van bedrijfscommunicatie en marketing. En hoewel ik ook zeker op marketinggebied kan ondersteunen, gaat mijn voorkeur uit naar (overheids)communicatie en het schrijven van teksten.

Als communicatieprofessional past een tactisch-operationele rol het beste bij mij. Ik heb een brede ervaring met zowel online- als offline communicatie. En mijn hart gaat sneller kloppen van een functie als projectcommunicatieadviseur of een opdracht waarbij ik me ook bezighoud met crisiscommunicatie.

Ik help organisaties graag met de volgende deelgebieden van communicatie:
Overheidscommunicatie
Hoewel ik ben opgeleid als adviseur bedrijfscommunicatie richt ik me de laatste tijd vooral op overheidscommunicatie. Beide vakgebieden verschillen niet veel van elkaar. Alleen de soort organisatie en de organisatiedoelen verschillen.

Ligt in het bedrijfsleven de focus op o.a. klanten, prospects en commercie. Binnen de publieke sector zijn de inwoners of bewoners een belangrijke doelgroep. En is hen informeren een van de belangrijkste taken voor een communicatieadviseur.

Politieke sensitiviteit en het leren kennen van de ambtelijke organisatie (wat is de rol van het college, waarover beslist de gemeenteraad en wat zijn de taken van de griffie?) zijn belangrijke zaken die ik me gelukkig snel eigen maakte.

Binnen de overheid is omgevingsgerichte communicatie erg belangrijk. Daarom heb ik een cursus Factor C gevolgd. Ik heb nu meer tools (zoals het uitvoeren van een stakeholderanalyse) in huis om gericht met overheidscommunicatie aan de slag te gaan.

Interne communicatie
Binnen jouw organisatie zijn jouw medewerkers een doelgroep apart. Waar het management vroeger met name informatie (ver)zond naar haar medewerkers (top-down), is dit nu niet meer voldoende. Medewerkers hebben een stem en willen die doorgaans ook laten horen. Om de nodige draagvlak en betrokkenheid bij jouw medewerkers te bereiken is dit essentieel. Neem bij belangrijke beslissingen jouw organisatie hierin (zoveel mogelijk) mee. Hoe je dat doet, vertel ik je graag.

Interne communicatie is tegenwoordig complexer dan ooit en meer dan een intranetsite alleen.

Arbeidsmarktcommunicatie
Voor veel bedrijven is het tegenwoordig steeds moeilijker geworden om aan goed, geschoold personeel te komen en met de juiste arbeidsmarktcommunicatie speel je hier als organisatie op in. Als professional kijk ik naar de hele reis die een sollicitant aflegt en samen verbeteren we deze reis, zodat we niemand onderweg – ongewenst- kwijtraken. Deze reis begint bij de plek waar de sollicitant jouw vacature vindt (of niet vindt) en eindigt op zijn of haar eerste werkdag, of eigenlijk nog later.

Ik ga graag met de hr-afdeling aan de slag om samen de arbeidsmarktcommunicatie van jouw bedrijf te optimaliseren.

Crisiscommunicatie
Als communicatieadviseur is het mijn taak om de juiste informatie in begrijpelijke taal (B1-niveau) op tijd te verspreiden richting de doelgroep. Tijdens een crisis, ramp of incident is dit niet anders. Alleen moet er dan sneller geschakeld worden. Crisiscommunicatie is vaak hectischer dan overige (overheids)communicatie en vereist o.a. dat je stressbestendig bent. Dat je je hoofd koel weet te houden. En dat je niet altijd (of eigenlijk meestal niet) op gezette tijden aan het werk bent.

Ik vind het een leuke uitdaging om inwoners (en andere doelgroepen) in het geval van een crisis tijdig te voorzien van de juiste informatie. Om hun zorgen, als die er zijn, weg te nemen en hun vragen zo goed mogelijk te beantwoorden. Te roeien met de riemen die ik heb en op zoek gaan naar beschikbare informatie. Ik sta zeker op voor een opdracht waar crisiscommunicatie deel uitmaakt van de functie. Als freelancer heb ik me al beziggehouden met minder urgente crises, zoals de noodopvang van vluchtelingen en de energiecrisis. En ik heb gemerkt dat dit mij erg ligt.

Projectcommunicatie
Binnen de (lokale) overheid wordt er vaak gewerkt met projecten en programma’s. Hierbij werkt de communicatieadviseur nauw samen met het projectteam. Vaak zelfs maakt de communicatieprofessional deel uit van het projectteam.

Als projectcommunicatieadviseur ben ik zowel tactisch als operationeel (uitvoerend) bezig. Regelmatig werk ik daarbij niet alleen samen met het projectteam, maar ook met de strategisch communicatieadviseur, met wie ik samen de lijnen uitzet.

Ik heb ruime ervaring met project- of programmacommunicatie. Binnen diverse organisaties in het publieke domein. En ik richtte me daarbij vooral op thema’s zoals duurzaamheid, vluchtelingenopvang en de energiecrisis. Maar ook andere onderwerpen en thema’s zoals bijvoorbeeld de Wmo, centrumontwikkeling en openbare ruimte vind ik interessant.

Wat kan ik voor je betekenen?

En hoewel mij vaak gevraagd wordt waar ik me het liefst mee bezighoud, kan ik bijna niet kiezen. Van de volgende werkzaamheden (in willekeurige volgorde) word ik het meest enthousiast:

  • Communicatieadvies geven aan o.a. projectleiders, bestuur, management (MT) en externen;
  • Opstellen strategische marketing- en communicatieplannen;
  • Schrijven en redigeren van teksten (bijvoorbeeld: persberichten en webteksten);
  • Uitvoeren en inzetten van stakeholderanalyses;
  • Onderhouden van perscontacten (PR);
  • Formuleren, aanscherpen en bijstellen van de kernboodschap.
  • Trafficmanagement (in nauwe samenwerking met o.a. externe vormgevers en webbouwers);

Klinkt jou dit als muziek in de oren? Neem dan contact met mij op, zodat we onder het genot van een kopje koffie kunnen kijken wat ik voor jouw organisatie kan betekenen.