Tekstschrijven

Naast communicatie houd ik me – als tekstschrijver – ook graag bezig met het schrijven en redigeren (controleren en verbeteren) van teksten. Het schrijven van teksten (of copywriting) is een vak apart. De doelgroep en het doel van de tekst zijn daarbij altijd het uitgangspunt. En ik schrijf graag foutloze teksten in heldere taal (b1-niveau) om zo een grote doelgroep aan te spreken.

Communicatieprofessional en tekstschrijver

Als communicatieprofessional kijk ik bij het schrijven van een tekst verder dan de tekst alleen. Het gaat, vind ik, om het complete plaatje. Sluiten het gekozen communicatiemiddel, de boodschap en de toonzetting (zogenaamde tone of voice) aan bij de doelgroep voor wie de tekst bedoeld is?

Heldere taal

De doelgroep waarvoor ik schrijf is altijd het uitgangspunt. En daarom schrijf ik veel van mijn teksten in heldere taal. Deze begrijpelijke teksten zijn op B1-niveau. Wat vergelijkbaar is met het taalniveau van een mbo-student aan het begin van zijn opleiding (vmbo-eindexamen/ mbo-1). Het grootste deel van de Nederlanders (80%) van wie Nederlands de moedertaal is, heeft minimaal dit taalniveau. Met teksten op B1-niveau bereik je dus een groot deel van jouw doelgroep.

Meer weten over de verschillende taalniveaus of over heldere taal?

Op de site van Genootschap Onze Taal vind je meer informatie over alle verschillende taalniveaus. En op de site bij Gebruiker Centraal lees je meer over duidelijk taalgebruik, oftewel heldere taal.

SEO-vriendelijk

Tegenwoordig kiezen organisaties ervoor om hun webteksten SEO-proof aan te bieden. Webteksten moeten dermate geoptimaliseerd zijn dat ze zo goed mogelijk worden opgepikt door de zoekmachines (o.a. Google en Bing) om zo hoog mogelijk in de ranking te eindigen. Dat is bijna een vak op zich, omdat deze zoekmachines de vereisten hiervoor regelmatig veranderen en de concurrentie vaak groot is.

Waar SEA (Search Engine Advertising) geld kost, is SEO (Search Engine Optimization) gratis, maar complex. Voor veel bedrijven een goede en goedkopere mogelijkheid om hoog in Google te eindigen.

Redactie

In veel organisaties komt het regelmatig voor dat interne specialisten, met bijvoorbeeld een technische achtergrond, teksten schrijven over een bepaald onderwerp waarvan zij veel afweten. Vaak meer dan bijvoorbeeld de marketing- of communicatie expert zelf. Toch schrijft deze interne specialist vaak niet foutloos en weet hij of zij niet hoe hij de doelgroep op de juiste manier aanspreekt.

In dat geval kun je een beroep op mij doen om deze tekst(en) te redigeren. Of help ik – als schrijfcoach – interne specialisten binnen jouw bedrijf bij het schrijven van teksten door hen hierbij aanwijzingen en tips te geven.

Wat kan ik voor je betekenen?

Enkele teksten die ik voor jouw organisatie kan schrijven of redigeren zijn:

  • Webtekst
  • Persbericht
  • Social mediabericht
  • Brochuretekst
  • Interview
  • Vacaturetekst
  • Artikel
  • (Jaar)verslag

Meer weten over wat ik voor jouw organisatie kan betekenen als tekstschrijver? Neem dan contact met mij op.